Kategorie: Wszystkie | Do 15 minut | Do 30 minut | Do 5 minut | Napoje | Sztuczki | Zdrowie
RSS
środa, 25 listopada 2009

 

Składniki:

fasola biała lub czerwona

kilka łyżek ryżu, niekoniecznie

4 duże marchweki

1 średni ziemniak

kilka pieczarek

2 cebule

czosnek

czosnek niedźwiedzi

gomasio z siemienia lnianego

pieprz czarny i biały

sos sojowy japoński tamari

majeranek

kminek mielony

cząber

masło

kilka zmielonych orzechów włoskich

 

 

Namoczoną fasolę gotujemy, np. w wodzie, w której gotowały się warzywa. Pasta, jeśli dodamy głównie fasoli i marchwi, wyjdzie pyszna, tak czy inaczej, nawez bez ryżu, czy pieczarek. Orzechy włoskie bardzo uszlachetniają jej smak, a do tego sprawiają, że przyswoimy więcej wartościowych białek z fasoli. Fasola, wg medycyny chińskiej, wzmacnia nerki. Proponuję wypróbować każdy jej rodzaj, zwykłą drobną, pięknego jasia, czerwoną, mung - każda da pastę o innym smaku. Jeśli używamy jajek lub w inny sposób zagęścimy masę (np. mąką ziemniaczaną i gomasio), po upieczeniu otrzymamy pyszny pasztet fasolowy.

Drobno posiekane pieczarki podsmażamy z cebulą, mielimy wszystkie składniki, choć ciekawy efekt daje też rozgniecenie ich - powstaje masa o innej konsystencji. Czosnek w ilości wg potrzeby wgniatamy, czosnku niedźwiedziego dodajemy śmiało, ma delikatny smak i jest bardzo bardzo zdrowy. Dla konsystencji i słodyczy dodajemy masło i gotowe. Kanapkę posypujemy oczywiście czosnkiem niedźwiedzim:)

Przepis jest pomysłem, na bazie którego można doskonale bawić się smakami - obok kilku łyżek ryżu dodać jako przyprawę podobną ilość jakiejkolwiek kaszy, mieszać fasole, dodać musztardy - im więcej zabawy, tym pyszniej!:)

22:00, sekrety-kuchni , Do 30 minut
Link Dodaj komentarz »

Stosunkowo mało znany, zwany potocznie dzikim. Kiedyś z powodzeniem stosowany w medycynie ludowej. Czosnek niedźwiedzi zawiera szereg substancji czynnych, m.in. olejki eteryczne, których najważniejszym składnikiem jest siarka aktywna, odgrywająca ważną rolę w procesie przemiany materii.

Aktywuje całą gamę enzymów odpowiedzialnych za odtruwanie organizmu z metali ciężkich, chemikaliów, pestycydów i innych związków toksycznych. Czosnek niedźwiedzi jest najbogatszą w siarkę rośliną w Europie. Dla porównania, pospolity ma 1,7 g siarki aktywnej w 100 g  substancji suchej, zaś niedźwiedzi aż 7,8 g! W niedźwiedzim znajduje się 20 razy więcej adenozyny - substancji posiadającej właściwości witamin A, C, E i selenu jednocześnie. Witaminy te oraz selen należą do przeciwutleniaczy niwelujących w organizmie wolne rodniki. Adenozyna wpływa też bardzo korzystnie na krążenie krwi w całym ustroju, szczególnie w obrębie serca i głowy – co warto wypróbować przy migrenie oraz szumach w uszach.

Badania naukowe dowodzą, że czosnek niedźwiedzi zapobiega sklejaniu się płytek krwi, rozrzedza krew i poprawia jej cyrkulację w naczyniach krwionośnych. Ważnym aspektem jest też jego wysoki poziom żelaza, aż 30 % przewyższa cz. pospolity. Żelazo to jest dobrze przyswajalne i nie powoduje zaburzeń żołądkowych ani zaparć, charakterystycznych w przypadku podawania żelaza w formie „medykamentowej”. Ponadto, w czosnku niedźwiedzim stwierdzono takie substancje, jak flawonidy, saponiny, bogaty zestaw enzymów i aminokwasów, mangan oraz związki o działaniu antybiotycznym.


W Niemczech dziki czosnek ma zastosowanie jako środek obniżający cholesterol oraz ciśnienie krwi, w leczeniu trombozy, arteriosklerozy, migreny i tinnitusa; jako doskonały odtruwacz organizmu; wykorzystuje się też do regeneracji flory bakteryjnej jelit (odpowiedzialnej za kondycje naszego układu odpornościowego), po kuracjach antybiotykowych. Czosnek niedźwiedzi jest jednym z najskuteczniejszych środków stosowanych w zwalczaniu drożdżaka Candida albicans. Dodatkowym atutem jest fakt, że spożywany w postaci suszu lub nalewki jest pozbawiony charakterystycznego zapachu.

Kupimy go w każdym sklepie zielarskim.

źródło: internet

21:39, sekrety-kuchni , Zdrowie
Link Dodaj komentarz »
środa, 14 października 2009

 

Składniki:

ziemniaki

fasolka szparagowa

cukinia

marchew

cukinia lub kabaczek

ryż biały lub brązowy

cebula

czosnek

kumin

pieprz

świeży lubczyk

ziele angielskie

sos tamari

kminek mielony

curry

masło

zielona pietruszka

 

 

Gotujemy wodę z marchewką i przyprawami. W tym czasie umyte ziemniaki kroimy na grube plastry, na ok 3 części. Wrzucamy na wrzątek i gotujemy do miękkości, dodając po ok. 10 minutach pokrojoną w grubą kostkę cukinię lub kabaczka.

Odlewamy wodę i gotujemy w niej fasolkę szparagową.

Odlewamy wodę ponownie i gotujemy ok. 100g ryżu białego lub brązowego. Oczywiście możemy użyć wywaru do ponownego zagotowania czegokolwiek.

Układamy ziemniaki i fasolkę na blaszce i wkładamy do rozgrzanego piekarnika.

 

W tym czasie przygotowujemy sekret tej potrawy: kroimy cebulę, wrzucamy na suchą patelnię i zmiękczamy z solą. Dodajemy masło (tyle, żeby wystarczyło do obfitego polania warzyw), a kiedy się roztopi, ściągamy z gazu i wciskamy taką ilość czosnku, na jaką tego dnia mamy ochotę. (O tej porze roku - jesień, zima - dobrze używać go częściej, wzmacnia układ odpornościowy). Możemy dodać gomasio z siemienia lnianego, a następnie polewamy warzywa z piekarnika, które przedtem posypujemy ugotowanym ryżem. Ozdabiamy czarnym pieprzem i zieloną pietruszką.

Taka maślano - cebulowo - czosnkowa polewa uatrakcyjnia smak zwłaszcza ziemniaków, ale z powodzeniem możemy jej używać do wszelkiego rodzaju warzyw i kasz.

 

23:25, sekrety-kuchni , Do 30 minut
Link Dodaj komentarz »

 

Składniki:

dobre, słodkie buraki

woda po gotowaniu buraków

marchew

3 - 4 ziemniaki

pieprz

kwasek spożywczy

masło

 

 

Któregoś dnia przyrządzamy do ziemniaczków gotowane buraczki z cebulą, pieprzem, oliwą i gałką muszkatułową, zakwaszamy kwaskiem spożywczym i odstawiamy na ok. pół godziny. Wodę z gotowania zachowujemy (nie dłużej niż 2 dni - koniecznie w lodówce) i teraz użyjemy jej do Barszczu nad barszczami. Dobrze, jeśli do gotowania buraków dodaliśmy sól, cebulę, ziele angielskie, nieco kminku mielonego, curry i sos tamari.

Jesteśmy w posiadaniu wody o wyjątkowych walorach smakowych. To ona jest sekretem tej zupy - podwójnie nasączona sokiem z buraków. Wrzucamy pokrojone wg uznania buraki i marchew. Zimą nie należy warzyw zbyt rozdrabniać. Gotujemy na niewielkim ogniu, za to długo, jeśli akurat jest jesień lub zima. Ma to dwie zalety: wydobywamy z buraków maximum smaku i nadajemy zupie charakter rozgrzewający. Około 20 minut przed planowanym zakończeniem gotowania dodajemy pokrojone ziemniaki.

Po zakończeniu gotowania pieprzymy pieprzem czarnym i białym, zakwaszamy, zagotowujemy i odstawiamy na ok. 10 minut. Próbujemy, dokwaszamy lub dolewamy wrzątku, jeśli trzeba (uwaga jednak, by nie rozwodnić smaku buraków zbyt mocno) i podajemy z masłem. Smak szlachetny i boski:)

22:37, sekrety-kuchni , Do 30 minut
Link Dodaj komentarz »
środa, 19 sierpnia 2009

 

Składniki:

kawa zbożowa, może być zwykły Anatol

dowolna kawa mielona

mleczko do kawy zagęszczone

świeża mięta lub suszone płatki róż - dla odmiany imbir: świeży lub w proszku

cukier

 

 

Jeśli znudził nam się smak zwykłej kawy, albo nie chcemy pić naturalnej w zbyt dużych ilościach, a na smak kawy mamy ogromną chęć, np. o 20.00 - polecam Mleczaka. Do dużego kubka wkładamy torebkę lub dwie zbożowej, dodajemy łyżeczkę naturalnej dla smaku i kilka listków świeżej mięty lub kilka główek różanych. Zalewamy wrzątkiem do ponad połowy kubka, po 2 minutach słodzimy wg uznania i potrzeby, wyciągamy torebkę, dodajemy mleczko i gotowe.

 

20:17, sekrety-kuchni , Napoje
Link Komentarze (1) »

 

Składniki:

PIRÓG:

ziemniaki

kasza gryczana

ser biały

masło

odrobina mąki ziemniaczanej

czosnek

sól

pieprz

curry

zioła prowansalskie

gomasio z siemienia lnianego

nieco bułki tartej

(ugotowana fasola)

SOS:

duża cukinia

3 cebule

kilka pomidorów

marchew

sól

pieprz

gałka muszkatułowa

kwasek mlekowy

masło

zielona pietruszka


 

PIRÓG: Kaszę zalewamy odrobiną wrzątku i odstawiamy do napęcznienia. Ziemniaki gotujemy z przyprawami, odparowujemy, gnieciemy na puree, na którym roztapiamy masło. Rozprowadzamy po powierzchni kaszę gryczaną i odstawiamy na ok. 10 minut. Ser ugniatamy w większym naczyniu, dodajemy puree z kaszą, gomasio, zgnieciony ząbek czosnku, mąkę ziemniaczaną i mieszamy. Nakładamy do małej, "babkowej" blaszki, posmarowanej masłem, posypanej bułką tartą i wkładamy do rozgrzanego piekarnika. Do części tej mieszanki możemy dodać zmieloną gotowaną fasolę, otrzymamy 2 smaki.

Dostateczna ilość soli, pieprzu, kaszy gryczanej i białego sera daje w efekcie lekko kwaśny, świeży smak, potrawa nie jest mdła. W proporcjach widocznych na fotografii kasza stanowi ok. 1/9 ilości ugniecionych ziemniaków. Proporcjami można się bawić dowolnie, stąd nie podaję ilości składników. Pieczemy godzinę, do chrupkości skórki i brzegów. Właściwej, stałej konsystencji piróg nabiera po pierwszym ostygnięciu. Następnego dnia można go odgrzać również w piekarniku.

SOS: Cukinię kroimy na średnie kostki, marchew w plastry, dusimy w małej ilości wody do miękkości. Na suchej patelni zmiękczamy pokrojoną w paski cebulę, dodajemy do niej masło i łączymy z cukinią. Na patelnię wrzucamy pokrojone, obrane ze skórek pomidory i dusimy. Na koniec mieszamy wszystko, zakwaszamy odrobiną kwasku i podajemy posypane pietruszką.

Sos powinien być nieco pikantny, jednak nie za bardzo ostry, ani nie za kwaśny.

Bardzo syty obiad. Piróg z każdą godziną jest coraz pyszniejszy:) Można go używać jako pasztetu lub podgrzanego na patelni na maśle, z grzybami lub dowolnym sosem.

 

 

Jak widać na powyższej fotografii, do piroga możemy dodać marchew - gotujemy w całości, kroimy w dużą kostkę i dodajemy na końcu, kiedy mieszamy wszystkie składniki. Marchew, w przeciwieństwie do groszku, czy kukurydzy, dobrze się kroi i nie narusza struktury ciasta.

Kaszę gryczaną możemy zastąpić kaszą jaglaną, dodajemy ją do masy ugotowaną na sypko.

W powyższym pirogu ser biały został zastąpiony serem kozio - owczym: pycha!

19:38, sekrety-kuchni , Do 30 minut
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 02 sierpnia 2009

 

Składniki:

dobre ziemniaki

cebula

marchew

masło

świeży lubczyk i oregano

czarnuszka


 

Ziemniaki gotujemy z cebulą i marchwią, małą i słodką, najlepiej z ogródka. Wody nie wylewamy, ponieważ przyda nam się do przyrządzenia zupy marchwiowo - ryżowej. Jeśli mamy pod ręką kawałek selera, czy kabaczka, dodajmy.

Po ugotowaniu mielimy z masłem, podajemy posypane czarnuszką. Dobrym dodatkiem jest kontrastowa w smaku surówka pomidorowo - patisonowa.

 

Tak przygotowane puree zabiera w nieprawdopodobnie przyjemną słodką podróż.

 

19:58, sekrety-kuchni , Do 30 minut
Link Dodaj komentarz »

 

Składniki:

dojrzały nasłoneczniony pomidor

cebula

patison w occie

oliwa

pieprz

sól

kwasek spożywczy

świeże oregano

odrobina mielonego prażonego lnianego siemienia

 

 

Składniki kroimy, mieszamy i odstawiamy na 10 - 15 min. jeśli jest to możliwe.

Doskonały dodatek do puree, również marchwiowego.

 

19:38, sekrety-kuchni , Do 5 minut
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 30 lipca 2009

Składniki:

słonecznik

siemię lniane

orzechy włoskie

dżem wiśniowy

gorzka czekolada

jabłko

żurawina

 

Słonecznik prażymy z siemieniem, żurawiną i orzechami na suchej patelni z odrobiną soli. Mieszamy z dżemem, pokrojonym w małe kosteczki jabłkiem i posypujemy startą czekoladą.

Efekt niewypowiedzianie boski. Nie zdążyłam zrobić zdjęcia, może uda się następnym razem:)

 

Ps. Udało się - do 3 razy sztuka:)

 

 

 

 

01:00, sekrety-kuchni , Do 5 minut
Link Komentarze (3) »
środa, 29 lipca 2009

 

Kwas mlekowy otrzymuje się przez naturalną fermentację białego cukru spożywczego. Służy do bezpośredniego użycia jako środek zakwaszający, konserwujący i poprawiający walory smakowe.

W odróżnieniu od octu kwas mlekowy jest całkowicie przyswajany przez organizm, a tym samym nie powoduje uszkodzeń wątroby, nerek, trzustki, pęcherza i woreczka żółciowego.


Kwas mlekowy został zaakceptowany przez IFOAM - INTERNATIONAL FEDERATION OF ORGANIC AGRICULTURE MOVEMENTS - międzynarodową organizację nadzorującą produkcję żywności w oparciu o kryteria rolnictwa ekologicznego ze standardami międzynarodowymi.

Kwas mlekowy wskazany jest przy schorzeniach trzustki, woreczka żółciowego, nerek i wątroby. Dzięki właściwościom bakteriologicznym hamuje rozwój szkodliwych drobnoustrojów w przewodzie pokarmowym, co korzystnie wpływa na proces trawienia. Zawiera niezbędne dla życia mikroelementy tj. wapń, magnez, potas i żelazo.

 

STABILNY MIKROBIOLOGICZNIE
WYGLĄD - klarowna lepka ciecz ciemnożółta lub przezroczysta
SMAK - kwaśny
CIĘŻAR WŁAŚCIWY - max 1,16 g/cm3
ROZPUSZCZALNOŚĆ W WODZIE I ALKOHOLU - rozpuszczalny w każdych proporcjach
ZAWARTOŚĆ WAPNIA - ok. 200 mg/kg
ZAWARTOŚĆ MAGNEZU - ok. 1.200 mg/kg
ZAWARTOŚĆ ŻELAZA - ok. 50 mg/kg

Kwasu mlekowego używam jako zamiennika octu. Sprawdza się doskonale.

00:46, sekrety-kuchni , Zdrowie
Link Dodaj komentarz »
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 6


<myTaste.pl