Kategorie: Wszystkie | Do 15 minut | Do 30 minut | Do 5 minut | Napoje | Sztuczki | Zdrowie
RSS
niedziela, 01 marca 2009
 
Składniki:
kasza pęczak
włoszczyzna z kapustą wloską
2- 3 ziemniaki
liść laurowy
sól
pieprz biały
curry
łyżka mielonej kawy
majeranek
imbir
 


Do osolonego wrzątku z łyżką masła wrzucamy pęczak, gotujemy z liściem laurowym, zielem angielskim i kawą 5 minut, po czym dodajemy przygotowane pokrojone warzywa.

Gotujemy, aż kasza dobrze zmięknie,  ok. 10 min. przed końcem dodajemy przyprawy.
Podajemy z łyżeczką masła, ewentualnie ze śmietaną 18%.

Pęczak możemy zastąpić kaszą jaglaną, ryżem lub ich mieszanką.

 

21:17, sekrety-kuchni , Do 15 minut
Link Dodaj komentarz »

Składniki:

pesto
przecier pomidorowy
musztarda z całymi ziarnami gorczycy
kilka kropel soku z cytryny

Mieszamy w stosunku 1:1:0,5 i odstawiamy, żeby smaki się przeniknęły.

 

21:12, sekrety-kuchni , Do 5 minut
Link Dodaj komentarz »
* * *
Kiedy gotujemy, bądźmy w jak najlepszym nastroju:)
Lepiej odłożyć na chwilę przygotowywanie jedzenia i poprawić sobie humor wg własnego sposobu. Jedzenie przyrządzane z chęcią i radością smakuje lepiej:)
* * *
Znacznie poprawimy smak ziemniaków, polewając je roztopionym masłem z podsmażoną lekko cebulką i wciśniętym czosnkiem
* * *
Ziemniaki, ryż i wszelkie kasze gotujmy w wodzie po gotowaniu warzyw. Używajmy jej wielokrotnie, da potrawom niepowtarzalny smak. Wodę przechowujemy do 3 dni koniecznie w lodówce.
* * *
Kasze:
- przed gotowaniem prażymy, wrzucamy do wrzątku
- jęczmiennej nie żałujemy wody, jeśli potrzeba ją dogotować, musi być zalana na 1-2 cm.
Łatwo ją odparować
- jeśli chcemy otrzymać kaszę na sypko, nie mieszajmy jej podczas gotowania
* * *
Do gotowania zup, warzyw i sosów dobrze jest dodać kawy.
* * *
Słodycz deserów wzmacnia odrobina soli oraz chilli.
* * *
Smak kaszy poprawi odgrzanie jej na patelni z masłem.
* * *
Żurek, który odstawimy na 3-4 godziny, uzyska pełniejszy bukiet smaków.
* * *
Kasza gryczana najpyszniejsza jest z masłem.
* * *
Jabłko kroimy nożem zamoczonym w soku cytryny, ma lekko cytrynowy smak. Podobnie plastry kabaczka lub cukini - możemy je wtedy smakować surowe.
* * *
Gotując wodę w garnku nie sólmy jej, w ten sposób zagotuje się szybciej.
Dopiero, gdy woda zacznie wrzeć, możemy ją posolić.

* * *

Zapobiegniemy zwiędnięciu sałaty lub marchwi,
wkładając je na 30 minut do letniej wody z odrobiną cukru.
Żywotność zielonej pietruszki przedłużymy wkładając ją opłukaną do słoika - zakręcamy i chowamy do lodówki:)

* * *

Cebula:
- łatwiej obierzemy z łuski, jeśli wcześniej na chwilę zanurzymy ją w letniej wodzie
- aby "nie płakać" przy krojeniu cebuli,  pokrój ją na mokrej desce wilgotnym nożem
lub włóż przed krojeniem na 30 minut do lodówki
-smażone krążki cebuli będą chrupiące,
jeśli posolimy je dopiero po zdjęciu z patelni - solone wcześniej puszczą sok
i zeszklą się, nie uzyskując chrupkości
- cebula zbyt drobno posiekana może zgorzknieć

* * *

Gdy przesolisz potrawę, dodaj jeszcze podczas gotowania surowego ziemniaka - wchłonie nadmiar soli.
* * *
Jedną szklankę kaszy lub ryżu gotujemy w 2,5 szklanki wody.
* * *

Intensywnego zapachu gotowanej kapusty, brukselki i kalafiora można uniknąć,
dodając do gotującej wody kilka łyżeczek mleka.

 

20:53, sekrety-kuchni , Sztuczki
Link Dodaj komentarz »

Siemię lniane zawiera:

- cynk
- witamina E
- kwas tłuszczowy omega-3
- fitosteryny
- flawonoidy
- fitoestrogeny, naturalne hormony roślinne 

Składniki występujące w siemieniu lnianym pomagają obniżyć poziom cholesterolu, pozytywnie wpływają na pracę serca, regulują czynności układu pokarmowego. Regularnie zazywane siemię ma szeroko pojęte działanie odpornościowe i ogólno-lecznicze wspomagające cały organizm.

 


 

Po zmieleniu siemienia należy chronić je przed światłem, żeby uniknąć utlenienia wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i zachować jego cenne właściwości.

 

00:13, sekrety-kuchni , Zdrowie
Link Dodaj komentarz »
sobota, 28 lutego 2009

Nasiona dyni składają się w 30-40% z oleju, który zawiera fitosterole i nienasycone kwasy tłuszczowe. Dostarczają łatwo strawne białka, lecytynę, witaminy E, A, B9, B15 i mikroelementy: selen, magnez, cynk, miedź i mangan. Zawarty w nasionach dyni tokoferol - witamina płodności - ma działanie afrodyzjakalne.

Nasiona dyni są największym wegetariańskim źródłem cynku. Cynk należy do najważniejszych składników mineralnych. Kontroluje przebieg procesów życiowych, sprawuje nadzór nad systemami enzymatycznymi i funkcjonowaniem poszczególnych komórek. Bierze udział w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej ustroju, utrzymuje odpowiednie stężenie witaminy E we krwi, odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu.

Cynk zapewnia prawidłową czynność prostaty, narządów rozrodczych, zmysłu wzroku i smaku, poprawia sprawność intelektualną i pamięć, stymuluje system odpornościowy, pomaga utrzymać równowagę kwasowo - zasadową. Wpływa na wygląd paznokci, skóry i włosów.

Więcej o cynku: kliknij tutaj

23:21, sekrety-kuchni , Zdrowie
Link Dodaj komentarz »


Gomasio to jeden z ważniejszych i najczęściej stosowanych specyfików makrobiotycznych, zwany też solą sezamową. Jest to mieszanina uprażonych nasion sezamu i soli morskiej lub kamiennej. Gomasio to przyprawa o wszechstronnym, dopełniająco-równoważącym działaniu na organizm. Zawiera dużą ilość wysokonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Makrobiotycy znają specyficzny zapach prażonych nasion i słonogorzkawy smak, który tak doskonale dopełnia słodki smak pełnego ryżu lub kaszy jaglanej, a także innych zbóż i warzyw. Gomasio można kupić w sklepach z żywnością naturalną, jako gotową przyprawę, ale warto sporządzić ją własnoręcznie.

Ziarenka soli w toku ucierania powinny całkowicie zniknąć pokryte olejem ze startych nasion sezamu. W ten sposób przygotowana sól, nie tylko nie wywołuje pragnienia, ale także neutralizuje działanie cukru i słodyczy na nasz organizm, a zwłaszcza na autonomiczny układ nerwowy.

Ponadto sól w tej postaci likwiduje, powszechnie dziś występującą i będącą przyczyną licznych schorzeń, nadmierną kwasowość krwi. Gomasio ma działanie jangizujące - efekt ten, poprzez "obkurczanie" komórek, tkanek i narządów, wzmacnia cały organizm. Proces ten jest bardzo widoczny podczas stosowania mono-diet makrobiotycznych (zbożowych), w których spożywamy zboża właśnie z dodatkiem gomasio.

Tkanki i organy zjangizowane są silniejsze i bardziej masywne, o gęstszej konsystencji, a organizm staje się mocniejszy. Jest to działanie o sile dośrodkowej, skupiającej (jang), będącej przeciwieństwem powszechnie dziś występującej w sposobie odżywiania sile odśrodkowej (jin). Sól, a także prażenie dają ten specyficzny i ozdrowieńczy, bo równoważący pracę organizmu, efekt jangizowania.

A dziś - przy nadmiernej ekspansji pierwiastka jin w odżywianiu i życiu - być bardziej jang, to znaczy hamować przedwczesne starzenie się oraz wprowadzać we własne życie umiar i harmonię. Oto sekret życia zdrowego, spójnego i twórczego. 

Gomasio nie tylko zapobiega zbytniemu zakwaszeniu krwi, ale też wyposaża organizm w drogocenny wapń. Stąd jest to niezastąpiony środek przeciwko osteoporozie. Sezam jest jednym z najbogatszych źródeł wapnia: w 100 g sezamu zawarte jest 1160 mg wapnia. Dla porównania: mleko krowie zawiera go 118 mg, jaja kurze 65 mg, mleko kozie 120 mg, a rożne sery od 250 do 850 mg. 

Gomasio to tania, smaczna, prosta i szybka do sporządzenia i niezwykle bogata w składniki odżywcze przyprawa. Sporządzona własnoręcznie powinna być spożyta w ciągu 8-10 dni. Najlepiej przechowywać ją w chłodnym i zaciemnionym miejscu.

źródło: internet

22:19, sekrety-kuchni , Zdrowie
Link Dodaj komentarz »
 
Gomasio z sezamu

Sezam z solą morską lub kamienną prażymy na patelni - koniecznie pod przykryciem, nasionka będą strzelały. Cały czas mieszamy przez potrząsanie, trzymając szczelnie przykrytą patelnię.
 


Kiedy nasiona staną się złoto-brązowe i sypkie, czekamy chwilę, a gdy przestaną strzelać, odkrywamy i ucieramy w moździerzu lub odstawiamy do wystygnięcia (gorące tępią ostrze młynka) i schłodzone mielimy średnio drobno.
 
Używamy do posypywania kanapek, wszelkich kasz, do pszenicy, do zup i sosów.

Możemy zmieszać gomasio z olejem sezamowym lub innym, o łagodnym, nie dominującym smaku
i używać do polewania potraw
lub jako przyprawy.
 
Warto przeczytać: kliknij tutaj
 
Gomasio z pestek dyni

Prażymy całe pestki dyni w piekarniku - z solą morską lub kamienną, w małej temperaturze, na brąz. Jeśli uprażyliśmy pestki wyjęte ze świeżej dyni, zostawiamy odkryte na 3 dni, po czym mielimy w młynku na drobny pył.
Otrzymamy najbogatsze roślinne źródło cynku.
Warto przeczytać: kliknij tutaj

Gomasio z siemienia lnianego


Siemię lniane z solą morską lub kamienną prażymy na patelni - koniecznie pod przykryciem, nasiona strzelają mocniej niż sezam. Uważamy na wielkość ognia - zbyt mały nie upraży, za duży przypali siemię. Cały czas mieszamy przez potrząsanie, trzymając szczelnie przykrytą patelnię.

 

 

 

Kiedy nasiona zbrązowieją i staną się sypkie, czekamy chwilę, a gdy przestaną strzelać, odkrywamy i ucieramy w moździerzu lub odstawiamy do wystygnięcia (gorące tępią ostrze młynka). Schłodzone mielimy drobno, używamy do posypywania kanapek, wszelkich kasz, do zup i sosów.

Warto przeczytać: kliknij tutaj

20:39, sekrety-kuchni , Do 5 minut
Link Komentarze (1) »
niedziela, 01 lutego 2009

Składniki:

ryż
mleko
cukier
cukier waniliowy
sól
odrobina cynamonu, gałki muszkatułowej, kurkumy i imbiru
masło



Prażymy ryż na suchej patelni, wrzucamy do gotującego się na małym ogniu mleka z przyprawami i masłem, bez cukru (będzie się mniej przypalał).


Mieszamy często, gotujemy dość długo, do zupełnej miękkości ryżu. Dosładzamy, sprawdzając stosunek soli do cukru, ryż ma być słono-słodki. Dodajemy 2-3 łyżki cukru waniliowego, podajemy na ciepło, choć chłodny też jest pyszny.

19:27, sekrety-kuchni , Do 30 minut
Link Dodaj komentarz »

 

Składniki:
włoszczyzna
ziemniaki
cebula
czosnek
żurek (powinien być świeży, jeśli etykieta informuje, że używamy do 2,5l wody, użyjmy do 2l)
śmietana
liść laurowy
ziele angielskie
pieprz czarny
curry
gałka muszkatułowa
kawa
majeranek

Włoszczyznę wrzucamy do wrzątku w całości (chyba, że chcemy otrzymać żurek z warzywami, wtedy kroimy w kostkę i pozostawiamy w wywarze) z liściem laurowym, zielem angielskim, 2 szczyptami kawy 3 szczyptami gałki i szczyptą curry.
Na patelni podsmażamy delikatnie na maśle cebulę z wyciśniętym czosnkiem. Kiedy woda przejmie intensywny smak warzyw, wyławiamy je, mieszając dolewamy żurku i gotujemy kilka minut. Dodajemy cebulkę z patelni i pieprz i odstawiamy na godzinę lub pół - żurek nabierze pełnego smaku. Śmietany dodajemy do zupy w wazie lub na talerzu.

 

Jeśli chcemy uszlachetnić żurek, dodajemy na początku gotowania suszone grzyby. 

19:24, sekrety-kuchni , Do 15 minut
Link Dodaj komentarz »
 
Składniki:
groszek zielony świeży lub ze słoiczka
marchew
kukurydza ze słoiczka
pół małego selera
agar
liść laurowy
pieprz
ziele angielskie
ocet lub kwas mlekowy
sok z cytryny
 


W osolonej wodzie, z przyprawami, gotujemy niekrojoną włoszczyznę, którą później wyłowimy. Kiedy wywar przejmie intensywny smak warzyw, wyciągamy je i dodajemy marchew i seler pokrojone w kostkę. Po 5 minutach dorzucamy kukurydzę i groszek. Gotujemy 5-10 minut. dodajemy octu, a jeszcze lepiej kwasu mlekowego - próbujemy, czy wywar jest wystarczająco kwaśny (a powinien). Jeśli tak, energicznie mieszając dodajemy agaru - 1łyżkę na litr. Rozlewamy do miseczek, talerzy, blaszki - w zależności od sposobu, w jaki chcemy podać. Galaretka będzie gotowa już po godzinie, nie musi stać w lodówce. Przed podaniem układamy na niej po połowie plasterka cytryny.

Możemy też do części wywaru dodać barszczu w proszku, a jeszcze lepiej ekstraktu z buraka - otrzymamy piękny karminowy kolor galaretki.

 

 

1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 6


<myTaste.pl